środa, 17 marca 2010

Wywiad z Mariuszem Weberem / Red Tree Visual Arts Gallery w Gazecie Wyborczej i na portalu Domosfera.pl



Dziś, w dodatku Gazety Wyborczej "DOM" ukazał się wywiad z współwłaścicielem Red Tree Visual Arts Gallery. Wywiad ukazał się również w portalu wnętrzarskim Domosfera.pl.

Zapraszamy do lektury.


Fotografia może stanowić doskonałe uzupełnienie wystroju wnętrza. Odpowiednio wybrana, oprawiona i oświetlona jest dziełem sztuki.

Dzięki rewolucji cyfrowej w fotografii, fotografowanie staje się coraz bardziej popularne. Każdy z nas ma mniej lub bardziej zaawansowany aparat fotograficzny. Niemal w każdym wnętrzu możemy zobaczyć wiszące na ścianach zdjęcia.

Jak wybrać dobre zdjęcie? Jakie powinno mieć cechy? Gdzie je kupić?

Na nasze pytania odpowiada Mariusz Weber, współwłaściciel Red Tree Visual Arts Gallery.

Marta Lubaszewska/Domosfera: Czy fotografia może być dziełem sztuki?

Mariusz Weber/Red Tree Visual Arts Gallery: Fotografia, tak jak malarstwo czy grafika, jest równorzędną dziedziną sztuki. Już w XX wieku urosła do tej rangi. Zdjęcia Roberta Capa, Henri Cartier-Bresson czy współcześniej - Annie Leibovitz i innych, osiągają zawrotne ceny na aukcjach.

ML: Jak stosować fotografię we wnętrzach?

MW: Jeśli dysponujemy w naszym domu odpowiednią przestrzenią, możemy pomyśleć o stworzeniu całej kolekcji. Jeśli nasze mieszkanie jest niewielkie, pomyślmy o jednej lub kilku oryginalnych fotografiach. Przy wyborze powinniśmy kierować się naszym gustem. Pamiętajmy, że będziemy żyć codziennie obok zakupionego zdjęcia, zatem nie powinno nas ono drażnić. Dobrze dobrana fotografia będzie podkreśleniem wnętrza, zaakcentuje jego wyjątkowość i nada mu odpowiedni kontekst, do którego dążymy podczas aranżacji.

ML: Gdzie i jak kupować zdjęcia?

MW: Fotografie powinniśmy kupować w galerii. Dzięki temu mamy pewność, że kupowany przez nas obiekt ma zachowane podstawowe elementy archiwalności. Każda fotografia powinna być opatrzona kilkoma elementami.

Powinna posiadać edycję, czyli kolejny numer odbitki lub wydruku. Dzięki określeniu edycji możemy być pewni, że posiadamy obiekt ekskluzywny, np. 1/10, gdzie pierwsza cyfra określa kolejny numer odbitki lub wydruku, a drugi ilość odbitek przeznaczonych przez autora na sprzedaż. Autor ma prawo do wykonania jednej lub kilku odbitek autorskich, których nie może sprzedać. Zatem, jeśli fotografia jest opatrzona numerem w edycji, możemy być pewni, że posiadamy dzieło sztuki.

Fotografia powinna posiadać certyfikat potwierdzający jakość wydruku, dający gwarancję na to, że fotografia zachowa jakość pierwotną przez określony w certyfikacie czas. W certyfikacie powinny być określone: nazwisko autora, numer w edycji, rozmiar wydruku, data wykonania zdjęcia oraz nazwa laboratorium, w którym zostało ono wydrukowane.

Obecnie najlepszą technologią wydruku fotografii artystycznej jest system DigiGraphie formy Epson. Zdjęcia wydrukowane w tym systemie mogą zachować jakość wydruku nawet do 200 lat.

ML: Gdy już zakup mamy za sobą fotografię trzeba oprawić. Jak to zrobić?

MW: Bardzo istotnym aspektem jest oprawa fotografii w bezkwasowe passe-partout i tzw. "plecy oprawy". Kwas zawarty w zwykłym papierze, w krótkim czasie zostawi na zdjęciu ślady przebarwień. Pamiętajmy również, że powinniśmy używać rękawiczek przy jakimkolwiek kontakcie z fotografią. Skóra i pot zawierają kwasy, które niszczą papier fotograficzny.

Oprawiajmy w ramy renomowanych firm. Warto użyć w oprawie tzw. szyby muzealnej. Jest to bardzo cienka szyba, w której nie widać refleksów i, która chroni zdjęcie przed promieniami UV.

ML: Czy zakup fotografii może być inwestycją, na której możemy w przyszłości zarobić?

MW: Inwestowanie w sztukę to rzecz trudna. Fotografie znanych autorów są droższe, ale dają gwarancje zachowania ceny zakupu lub wzrostu jej wartości w przyszłości. Obiekty mniej znanych autorów są zwykle tańsze i obok szans na duży wzrost ich wartości, niosą również ryzyko straty.

Traktując zakup fotografii jako inwestycję, powinniśmy porozmawiać o tym z osobami, które mają w tym temacie wiedzę. Możemy ten zakup konsultować z przedstawicielami galerii, w której decydujemy się na zakup.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz